Henover sommerferien stiller Dagbladet/Sjællandske spørgsmål til politikerne i Faxe Kommune.
Her er svar fra René på Lokallistens vegne:


Faxe Kommune betaler hvert år 13 millioner kroner for den del af Movias bus-kørsel, der betjener passagerer internt i Faxe Kommune. Busbilletter (rejsekort, app etc.) skaffer 2,5 millioner kroner. Skal billettering på buskørsel internt i Faxe Kommune afskaffes således at kommunen løfter hele udgiften?


Movia som er trafikselskabet for den kollektive trafik øst for Storebælt har monopol, men Faxe Kommune kan lade private entreprenører stå for dele af skolebuskørslen. Disse lukkede ruter kan åbnes for at borgerne kan benytte ruterne, men kørslen skal have sigte på betjening af undervisningsstederne. Aktuelt er der en indtægt på 2,5 mill.Kr. på disse lukkede ruter. Hvis kørslerne bliver uden egen betaling mangler den nævnte indtægt. Herefter vil udfordringen være en klassisk forskelsbehandling, at kommunale lukkede ruter vil være uden kunde betaling og de regionale ruter vil være med kunde betaling, da regionale ruter ikke kan besluttes til at være uden opkrævning. Der kan nævnes flere eksempler og jeg nævner ét. Rute 264 fra Haslev til Karise kan blive gratis, men eksempelvis den regionale rute Haslev og Faxe vil betyde opkrævning fra kunderne.

Endelig har jeg forstået lovgivningen på den måde, at Movia har vedtagne forudsætninger for ubetalte ruter og herunder kun for afgrænsede perioder, hvilket angiveligt vil forvirre kunderne. Den største udfordring er nødvendigvis ikke økonomien på de 2,5 mill.kr, men mere den hidtil manglende pædagogiske forklaring overfor kunderne på de forskellige busruter i hele Faxe Kommune. Endelig kan der ligeledes opstå forklaringsproblemer i forhold til kunderne som betjenes af togdriften på Østbanen samt DSB strækningen gennem Haslev med Lille Syd banen.

Lokallisten mener endnu ikke, at det politiske arbejde er færdig debatteret eller undersøgt til bunds inden  endelig politisk beslutning. Det vil være oplagt, at dette tema bliver medtaget i budgetforhandlingerne som begynder den 13. september 2021. Der har været forsøg rundt i hele landet om gratis busser for borgere, hvor det har været skole- og uddannelsesstedernes fysiske placeringer som oftest har udgjort disse destinationer.

Det er nemt at beslutte gratisruter, men forklaringerne for at andre ruter ikke skal være gratisruter er udfordrende. Lokallisten mener, at et byråd skal orientere sig i et forsøg på, at undgå forskelsbehandling af kunderne med skatteborgernes penge. Det skal give mening og for de fleste. Lokallisten vil i øvrigt gerne arbejde for en supplerende løsning på vores trafikområde. Det kunne være med NaboGo, som må forklares en anden gang her i spalterne.         



Måske vil du syntes om dette

Opstillingsmøde LokalListen

Opstillingsmøde LokalListen

Kulturelt rejsebrev nr. 2

Kulturelt rejsebrev nr. 2
Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}